Oldalak

2010. 10. 19.

Paradicsomszószos húsgombóc



Utóbb említett sertéshusi, ami a szalona olvasztáshoz nem felelt meg, nem bírta történetét befejezni a szabadban rácson sültként végezni. Ugyanis az adag hatalmas volt, oda egy hadsereg kellett volna, de minimum egy nagyobb baráti társaság. Így Oldalborda kapta magát, s a maradékot aztán ledarálta. Mondván készíts belőle fasírtot. Igenám, de egyetlen porcikám sem kívánkozott a főzőlap mellett forgatni a forró olajban a kis gombócokat.
Minap kipróbáltam a Chef Viki-nél (asszem) látott panírozás után a sütőben sütési verziót. Akkor karfiollal történt a próba, s nagyon bejött. Nincs égett olajszag, nem burrog az elszívó, nem kell a főzőlap mellett álldogálni, kevesebb olaj fogy, ergó egy egészségesebb lehetőség (na jó, nem annyira mintha párolná az ember, de akkor mi lenne a panírozott kajákkal ?). 
Hozzávalók:
gombócokhoz:
  • őrölt hús,
  • fűszerek (só, bors, őrölt kömény, majoranna, bazsalikom, szárított-őrölt gyömbér, rozmaring)
  • tojás
  • hagyma 
  • fokhagyma
  • zsemlemorzsa
  • kevés olaj
paradicsomszószhoz
  • házilag eltett paradicsomlé (akinek nincs, az vagy friss paradicsomból vagy pedig sűrítményből is készítheti)
  • fűszerek (só, bors, bazsalikom, oregano)
  • hagyma
  • étkezési keményítő
  • olaj
Reszelt sajt a gombócok tetejére.

Nos, a darált husi egyharmadát (volt olyan 70-80 dkg) egy tálba tettem, fűszereztem. Só, bors, őrölt kömény, majoranna, bazsalikom, szárított-őrölt gyömbér, rozmaring. Beletettem 2 egész tojást, majd olyan 2 fejnyi dinsztelt hagymát (ez utóbbi a fagyóban várakozott dobozban, lévén a múltkoriban romlani kezdett a hagyma, azt megtakarítottam, aprítógépben megvágtam, s megdinszteltem. ilyenkor jó, mert csak előkapom a dobozt s mehet is a kajákba). Beletettem még vagy 1,5 maroknyi zsemlemorzsát. Sajna a fokhagyma kimaradt, ugyanis közben el kellett rohannom az elsősért a suliba.
Miután hazaértem, ügyes kis gombócokat formáztam belőlük, olyan diónyi vagy leheletnyivel nagyobb méretben. Egy jénai tálba helyeztem egymás mellé őket, de azért éppen nem érintették egymást a kis gombócok. Egy szilikonos ecset segítségével a gombócokat lekentem kis olajjal, majd csöpögtettem a gombócok közé is némi olajat (ha épp időkrízis miatt nem felejtem el, akkor egyszerűbb lett volna pár ecsetvonással kikenni még az üres tálat). 
Ekkor betettem a sütőbe, turbógrillen 200 fokra, időt nem néztem, csak addig "napoztak" míg a tetejük már nem kezdett szép piros lenni.
Ezalatt elkészítettem a paradicsomszószt. Előkaptam ismét némi fagyasztott dinsztelt hagymát, kissé felhevítettem, megszórtam 1 ek étkezési keményítővel, elkevertem, majd hozzáöntöttem 2 üveg (olyan bő 7 deciset) házi paradicsomlevet. Utána fűszerezés: só, bors, bazsalikom, oregano, A zöldfűszereket nem sajnáltam. S jól összerotyogtattam, a fűszerek adják ki magukból az ízt (oregano szárított volt, hát ezért)
Sikerült úgy időzítsem, hogy a szósz akkorra lett kész mire a husigolyóbisok szépen megpirultak. Ekkor a paradicsomszószt a husigolyók tetejére kanalaztam (azért kellett a paradicsomszósz is forró legyen, hogy a  kihevített jénai tálam épsége ne legyen veszélyeztetve a szósz belekanalazásakor), majd alaposan megszórtam reszelt sajttal. Visszatoltam a sütőbe, s még addig szaunáztattam a husikat míg a sajti szépen le nem olvadt a gombócok közé.
Durumlisztből készült spagettit főztem ki, azt szedtem a tányérokra, rá a gombócok, s alaposan meregettem a szószból is.
 
Klasszisokkal jobban esett mintha fasírtot sütöttem volna (pedig azt is szeressem ám, csak nem túl gyakran készítem).

Nincsenek megjegyzések: