Oldalak

2011. 12. 22.

Krumplis pogácsa, kürtős kalács, ovis ünnepély

Kissé eltűntem. Tegnap pl. ovis ünnepély volt. Két legkisebbem egy csoportba jár, így egy nap alatt lezavartuk ezt a dolgot. Napok óta Kiffiúval tanultuk a versikéjét. Készült a drágám, aztán az előadás nagy részét az ölemből "élvezte" (én kevésbé). Próbáltam rávenni; hogy menjen a többiek közé, s mikor óvónéni szólítja, mondja a verset. Erre ő ott helyben az ölemben kezdte is: "jagyod....", alig bírtam csendesíteni, ne zavarjuk a többieket. Aztán szólítottak 2 kislányt, nem akaródzott nekik szavalni. A többieknek igen. Egyszer csak Melinda óvónéni megkérdezte a fiam, hogy "te elmondod a versikéd?" Ő pedig szó nélkül felállt, szembe óvónénivel, s kis segítséggel elmondta. Végén meghajolt, azt hittem megzabálom. Sajna képet csak egy telefonnal sikerült csinálnom, a nagy gépet hiába is vittem volna, vaku nélkül mit sem ér (csak annyit, hogy a javítás árából másfél külső vakut bírnék venni.....de ebbe a márkába többet egy vasat sem fektetek). Azért gondolom így is jól látható.
  
Aztán  Kicsilány is elmondta a versikéjét. Hibátlanul.
Majd megkapták a kis csomagjukat. Nyújtották Kiffiúnak, ő nem figyelt oda. Rászóltam, hogy fogja meg a csomagot. Na, ezután kb. 2 percig így fogta:
Ezen az utóbbi képen láthatók a pogácsák meg a kürtőskalácsok. Telefonnal készítettem közelebbi felvételeket is, hogy kimondott gasztrós fotó is legyen. Most, mikor a képeket elő akartam csalogatni a "telontomból", dühöngve állapítottam meg, hogy valamelyik kiskorú szépen kitörölt jó pár tegnapi képet. Tegnap este Lessie-t néztek, valamelyiket a sokadik filmnézés nem kötötte le eléggé, a telefon babrálása klasszabb móka lehetett.
Hát így jártam.
Kürtőskalács a régebbi volt, annyival egészíteném ki, hogy 1 adagból 6 kürtő lett. Ma utánaszámoltam (tegnap erre se futotta), hogy 54 kalácsot sütöttem, amiből egy sülés közben szétcsúszott a sörösdobozról. A többi elment az oviba. Oldalborda indulás előtt kérdezte, hogy egy selejt se lett amiből ehetne? Mert szent meggyőződése, hogy ott nem jut neki. Hát szerintem vígan két csoport ünnepélye végére is elég lett volna. Hja, hogy én nem is ettem? Az kövezzen meg, ki 4,5 kg lisztből készített kürtőskalács sütés után késztetést érez még pár óra múlva is falatozni.
Pogácsa receptet végül Maxtól választottam. Azokat előző este-éjszaka készítettem, hát másnap már nem a csúcskategóriát képviselték, de finomak voltak. Ez is, mint minden pogácsa, frissen a legigazibb. Ezt azért leírom, hisz gyerkőceim kicsi barátnői anyukájának erre kimondott ígéretet tettem, hogy majd itt megtalálja. Az ígéret pedig......kötelez....meg szép szó.
Ja, azért nem az XXL-es adagot írom, ezt én 3-al szoroztam.

Hozzávalók:
  • 75 dkg liszt
  • 25 dkg héjában főtt, áttört krumpli
  • 15 dkg zsír
  • 3 dkg élesztő
  • 2,5 dl tej
  • 1 tojás
  • 1 púpozott ek só
  • 1 kávéskanál cukor
  • kenéshez tojás, szóráshoz nagyszemű só, köménymag, mák
Az élesztőt a langyos, cukros tejben felfuttattam, a lisztbe kevertem a sót, tojást, olvasztott zsírt (nem forrón!), majd beleöntöttem a kovászt. Háromszoros adag kissé kifogott rajtam, nem sok késztetést éreztem az alapos dagasztásra. Szóval jól elkevertem, majd 3-4 dögönyölés, oszt félkalap. Következett az 1 órás pihenés. Majd olyan 1,5 centi vastagra nyújtottam, kiszaggattam (érdekesség kedvéért csillag formájúra), sütőpapíros tepsikre helyeztem, majd ismét szünet, ezúttal 2 órát, mely idő alatt szépen be voltak takarva törlőkendővel. 
Ezután felvert tojással lekentem, ezzel-azzal megszórtam, 200 fokos sütőben pirosra sütöttem. Időt sajna nem adhatok, mert ahány tepsi, annyi idő alatt készült el, az áramerősség mostanság erősen ingadozó nálunk  Sőt, a sütőt maximumra újabban nem is bírom kihevíteni. Áramszolgáltató felőlem le is mondhatna.

Ami aztán teljesen fotózatlan maradt, az az óvónéniknek és dadusoknak adott gasztroajándék volt. Pedig olyan szép csomagolást kapott, nagyon meg voltam magammal elégedve. S így elbakizni a megörökítést.....hát na, alig bírtam teljesíteni a kitűzött dolgaim. Bár ha normális gépem van, akkor még Oldalbordára is háríthattam volna eme feladatot ott az oviban.
Amúgy Középső csajom mondta, hogy ő majd megírja az Angyalkának, hogy hozzon másikat. Hisz jó pár évvel ezelőtt is ő hozta ezt. Erre csak annyit bírtam lépni, hogy "tudod édes, már említettük neked párszor, hogy sajna sok embernek lett kevesebb pénze az utóbbi időben, szerintem nem lett kivétel az Angyalka sem". Ő csak fújta a magáét, hogy de hátha. Hát hátha. De én tudom, hogy sajna nem futja neki ilyen kiadásra.

éssss....megérkezett az ebay-ről rendelt sheavaj. most már csak a lúgot kell megvenni, aztán indul a szappanprojekt.

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

Minden nagyon jol sikerult, a gyerekek szavalasa, meg a finom-finom sutik. Puszi nektek! Andy

Chef Viki írta...

Zabálom a meghajlós képet :-))) De ügyesek a kis drágák :-)

Blogkonyha írta...

Az ovis emlékeim nekem is megmaradnak örökre, az biztos. Mondjuk én állandóan sírtam, már tök ciki volt. Egy ünnepséget sem bírtam ki száraz szemekkel...Olyan édesek ilyenkor...

Gerdi írta...

Ebben az időszakban mindenki el-eltünedezik:-) Még én is, akinek időmilliomosnak kéne lenni. Nemcsak saját, de mások blogját is hanyagolom. Majd ünnepek után pótolom... vagy nem. De igyekszem.
Gyerkőcök aranyosak:-) Meg Anyukájuk is, aki rengeteg kürtőst sütött:-)
Azért hátha hoz az angyal új gépet:-)))

Névtelen írta...

Gratulálok a blogodhoz, élvezetes olvasni minden sorát.

Az ovis képeken és a kommenteken jót mosolyogtam és meg is hatódtam, nagyon aranyos gyerkőceid vannak s jó a szöveged.

Az egész családnak boldog ünnepeket kívánok!

Hmv.