Oldalak

2013. 01. 28.

Szilvalekváros (mangalica)tepertős papucs

Komolyan, én csak arra lettem volna kíváncsi, hogy másnál is zajlik-e a zélet. Aztán kiderült, hogy igen. Bár én akkor is olykor úgy érzem, hogy nálunk minden összejön. Múlt hét elején Oldalborda felfedezi, hogy hiányzik egy pulyka. Majd szerda reggel ismét egy. Pedig kedd este én zártam be őket, s meg is számoltam. Lévén lakat is van az ajtón, az meg sértetlennek tűnt, így maradt a rejtély. Igenám, de szombat reggel, mikor ismét egyel kevesebb pulyka jött ki mint amennyi előző este bement, hát eldurrant az agyam. Alig vártam, hogy a felelős állatnyisszantó hazaérjen a hétvégi kimenőjéből, aztán ma adj nekik. A maradék pulyka mind egy szálig bíztonságban van ezennel. Na ne már, hogy etetgessük, dédelgessük, aztán szublimáljanak. Akkor inkább ma estére kész vagyok mint a nyári befőtt, de legalább mentettük ami menthető. Hát bizisten, semmi csibekopasztó, semmi extra a két kezünkön kívül, így hát egy kisebb méretű disznóvágással felért a mai meló. No, de akkor holnap elengedhetem a fantáziám. Van egy csomó alapanyagom. Most nem akarok elijeszteni senkit, ezért inkább a kíváncsiak térjenek vissza, a napokban szolgálok valami újjal.
No, aztán nem elég a pulykák számának apadása, szombaton elindulunk Kicsilánnyal a fodrászatba, majd vásárolni. Bizonyos dolgokat muszáj a hyperekben keresni, másképp hajthatnám a fél várost, nem bíztos sikerrel járok. Nos, bevásárlóközpont alagsori parkolójában találunk is helyet. Hogy a pénzköltés után a járgány akkumulátra annyit se mondjon nekem, hogy nyikk. Na, itt az agyam durrogtatása hatványozódott. Végül hazajöttünk taxival. Majd este visszamentem, lássam kiélte-e magát az autó faksznija. Hát úgy döntött, hogy mégiscsak jobb itthon éccakázni. Ezek után mer valaki csodálkozni azon, hogy a szombatra betervezett süti végül vasárnap készült el?
Még tavaly cseverésztünk a közzösségi oldal egy csoportjában a tepertőről, aztán ott kaptam a tippet, hogy szilvalekváros papucs. Már lövésem nincs akkor milyen linket kaptam irányadónak, most is megkérdeztem gugli barátunkat, majd kimentem a konyhába s a készleten levő alapanyagaimból megalkottam a magam receptjét. Hisz mangalica fehéráruja totál másképp viselkedik mint a klasszik disznóé, így innen nézve alapból módosítanom kellett volna a recepteken. No, de mostantól van saját.



Hozzávalók: 

  • 60 dkg liszt, 
  • 2 dl tejszín, 
  • 1 tojás, 
  • 2 tojásfehérje, 
  • 7,5 dkg kacsazsír, 
  • 3,5 dkg élesztő, 
  • 1,5 teáskanál só, 
  • 1 teáskanál cukor, 
  • 7 teáskanál bor, 
  • liszt a nyújtáshoz; 
  • 35 dkg mangalicatepertő, 
  • sűrű, kemény szilvalekvár a tölteléknek.
A tejszínt meglangyosítjuk, hozzáadjuk a cukrot és az élesztőt. Ha dolgozni kezd az élesztő, akkor a többi hozzávalóval együtt rugalmas tésztát dagasztunk. Letakarva, huzatmentes helyen 30 percig kelesztjük. Ekkor lisztezett felületen 2 mm vastagra nyújtjuk, megkenjük a tepertő 2/3-ával és hajtogatjuk. Gondolatban 3 részre osztjuk a tésztát. Először a bal oldali részt ráhajtjuk a középsőre, majd a jobboldalit az előző kettőre. Az így kapott tésztasávot megkenjük a maradék tepertővel. Ezután felülről középre hajtjuk a tésztát, majd alulról szintén a közepéig, a találkozás mentén pedig kettéhajtjuk a tésztát. Az így kapott csomagot nylonzacskóba téve 1-2 órát pihentetjük a hűtőszekrényben, majd ismét kinyújtjuk, megismételvén magát a hajtogatási műveletet, és újból pihentetjük a tésztát a hűtőben. Ezután kinyújtjuk a tésztát (max. 5 mm vastagságúra), négyzeteket vágunk, minden négyzet közepére szilvalekvárt halmozunk, majd a négyzet két ellentétes csücskét összefogva papucs formát alakítunk ki. 180 fokra előmelegített sütőben 25 perc alatt sütjük meg. Porcukorral meghintve tálaljuk.
Érdekes ízvilág a sós tészta és az édeskés szilvalekvár találkozása, ennek ellenére nálunk a gyerekek igencsak rácuppantak. Oldalborda ma is fennen hangoztatta, hogy a sós meg az édes...hmmm....de azért tolta befele.

4 megjegyzés:

Kati írta...

No, de hová tűntek a pulykák?

4Gyerek írta...

Nem tudni :(
De a maradék bíztonságos helyen :D

Blogkonyha írta...

De rég ettem...Van egy flancos cuki a közelben, ők sütnek ilyet. Különleges. A fotó nagyon jó! :o)

trollanyu írta...

Nagyon fincsi lehet, nekem tetszik:) Rejtélyes ez a pulyka dolog nagyon:)