Oldalak

2014. 11. 10.

Zsíros kiflik


A héten késő este készült 1-1 adag kifli és zsemle. Annyira sikeres produkció volt, hogy kétség sem fért hozzá, a művelet ismétlésért kiált.
Szombaton Középső csajszimmal kettecskén voltunk itthon, gondoltam jó lesz nekünk vasárnap reggelre a friss kifli. Az elgondolást tett követte, tésztát bedagasztottam, tálban lefedve megkelesztettem, megformáztam, újból letakarva kelesztettem. Eme kelesztés végén, mikor nyúlok a sütőhöz, hogy a benne előzőleg szárított fokhagymaszeleteket kivegyem, hát a bíztonsági zár "mankója" elrepült, a sütőben a fokhagymák rabságba estek. Próbáltam késsel, két késsel, csavarhúzóval, másik csavarhúzóval, a sajtfondue kis villájával, de semmi. Dühömben és tehetetlenségemben ordítani lett volna jó. Bánatomban leültem a gép elé, s elpanaszoltam a gondom a kékbetűsön. Viki a kuckójából próbált tanácsokkal ellátni, de hasztalan. Míg teljesen felbőszülten újból a sütő előtt teremtem, kezemben egy csavarhúzóval, és........ az okosabb engedett, a sütő feltárta az ajtaját.
Nosza, rajta! Egy kis 1,5 litres lábosban vizet forrósítottam, 2 kifli csak úgy mártózott meg, majd beletettem 1 csapott teáskanál sót + 1 teáskanál szódabikarbónát és további 4 kifli mártózott meg. Az utolsónak kegyelmet adtam, elég tiszta volt, nem kellett mosakodnia :p
Tudja fene, hogy melyiket szeressem. Bármelyiket.




Hozzávalók:
  • 65 dkg liszt
  • 3 dl víz
  • 4 dkg élesztő
  • 5 dkg cukor
  • 1,5 dkg só
  • 5 dkg zsír (nálam mangalica)
  • 1 tojás
Továbbá 1,5 dkg zsír a kinyújtott tésztadarabok megkenéséhez a feltekerés előtt.



Az összes hozzávalót a kenyérsütő üstjébe tesszük, majd alaposan kidagasztatjuk a géppel. Ha a dagasztó program lejárt, egy lisztezett tálba borítjuk a tésztát, a tálat letakarva huzatmentes helyre tesszük. Duplájára kelesztjük. Nálunk a konyhában most elég hűvös volt, 16-17 fok, így a tészta kelt vagy 1,5 órát. Majd szétosztjuk 7 részre, hosszúkás alakban kinyújtjuk, megkenjük az olvasztott zsírral, feltekerjük és kifli formára sodorjuk. Sütőpapírral bélelt tepsire tesszük, letakarva ismét megkelesztjük.
A fenti példányok szűk 2,5 órán át várakoztak, hogy megsülnek, vagy az enyészet eszi meg őket.
Végül a sikeres sütőnyitási produkció után a sütőt 190 fokra felfűtöttem, közben egyes kifliket vízbe, vagy sós-szódabikarbónás vízbe mártottam, és 190 fokon 25 perc alatt megsütöttem.
Remélem legközelebb semmi extra nélkül repetázom a zsemlékből is.

A tálcán a bal alsó és jobb felső példányok a sós-szódabikarbónás vízben mártózott, a jobb alsó, a csak forró vízben mártózott, míg a bal felső fürdőzés nélkül sült példány

Nincsenek megjegyzések: